Gerda en Jos: Parels van de Balkan

De start van onze camperreis

Vandaag vandaag vertrekken wij u Havelte voor onze rondreis met de camper door drie Balkan landen. Het is een groepsreis met 22 campers, die start op zondag de 27e in Zagreb. Daar moeten we dus eerst naar toe. Dat gaat wel lukken; goede navigatie en kaarten. Voor het eerst in een groep op pad, gaat ons dat bevallen, wordt het een reis à la 'we zijn er bijna'. We gaan het ervaren en jullie kunnen het mee beleven.

De route is afgebeeld in de kop van deze webblog. Een groter plaatje staat bij de foto's recht. Daar staat ook het programma van deze reis. Hier plaatsen we per dag ook enkele foto's. Onder het kopje 'kaart' kunnen jullie zien waar we zijn.

Goed, vandaag dus weg uit Havelte en koffie drinken in Elst. Koen, Anja en Niels zijn net terug van hun kampeervakantie in Frankrijk. Van Jeroen, Dionne en Bas hebben we vorige week al afscheid genomen.

Ons plan is om in de buurt van Frankfurt te overnachten. Daar zal toch wel een camperplaats zijn. Door Duitsland nemen we de Autobaan, we willen wel wat opschieten. Dat is makkelijk. Bij Arnhem de A12, over de grens wordt het de 3 en dat blijft zo tot Passau, dus heel Duitsland. Maar die 3 nemen ze van het begin tot het einde op tientallen plaatsen kop de schop. Overal Baustellen en daardoor veel omleggingen en versmallingen en dat met die duizenden vrachtwagen geeft het nodige gedoe. Met onze camper schikken we ons maar in de rij van die grote jongens. De aangepaste linker baan is ook voor ons te smal.

Om ongeveer 4 uur in de middag vinden we een plek op de camperplaats bij Alzenau, dicht bij Frankfurt. Restaurant met terras aan het meer, dus eerst maar onze Erdinger Weiss (traditie van de fietsvakantie naar Rome) en dan een schnitzel met friet. Een rondje meer van een klein uurtje voor de broodnodige beweging en het wordt al bedtijd.

Morgen verder naar het zuiden.