Gerda en Jos: Parels van de Balkan

Onderweg naar Sarajevo

Sarajevo is vandaag ons reisdoel. Wij hoeven geen haast te maken, want de reisafstand is ongeveer 150 km en er zijn geen bijzondere bezienswaardigheden onder weg. Wel mooie natuur en als we nog maar net van de camping af zijn,zienwe allemaal kleine huisjes in een labyrint van waterloopjes. In het verleden waren dit watermolentjes die meel maalden op waterkracht.

Het eerste deel van onze route slingert daarna door het dal.Het heeft hier veel weg van de maritieme Alpen in Frankrijk, maar de hellingen zijn veel stijlen en dicht bebost. Geen tot weinig ruimte om te stoppen. Uiteindelijk drinken wij koffie in een grindbak langs de weg die bezaaid ligt met plastic flesjes en ander afval van passanten. De koffie smaakte er niet minder om en we genoten van het uitzicht op de mooie groene bergen om ons heen.

Het tweede deel van onze reis is totaal anders. Wij rijden door een soort lintbebouwing over tientallen kilometers met veel kleinschalige dorpen en bedrijvigheid, opvallend veel autosloperijen en druk verkeer.Opletten en maar meegaan in de stroom. Wij komen nu ook in een gebied met overheersend een moslim bevolking. Het aantal minaretten neemt zienderogen toe. Het valt ons op dat de katholieke kerksoms tegenover of in ieder geval dicht bij de moskee staat; naast elkaar leven kan hier gelukkig ook weer.

Wij zijn rond 14.00 uur op de camping in Sarajevo en kunnen nog genieten van het heerlijke weer. Het is alle dagen nog ruim boven de 30 graden, heerlijk zomerweer.

Om 18.00 uur worden we van alle kanten verrast door de oproep tot het gebed vanaf de minaretten die op gehoorsafstand om ons heen staan. Om negen uur 's avonds klinkt dit nog een keer. De volgende morgen om 5.30 uur duurt de 'zang' extra lang, zo wordt iedereen wel wakker.Bij ons mogen zelfs over dag op veel plaatsen de kerkklokken niet meer luiden, is te storend voor de omgeving.

Elly

Dat is weer eens wat anders dan wakker worden door de vogeltjes?
Nog veel plezier!!

Bron

Heerlijk om dit allemaal zo te lezen.
Ingrid en ik hebben deze tocht zo'n 50 year geleden gedaan, maar toen kenden wij elkaar nog niet.

Renate

Hoi hoi

Wat een goede start zo te horen dus geniet er maar met volle teugen dan doen wij dat met jullie mee
Wat je nu ziet en voelt kunnen ze je nooit meer afnemen

Renate