Gerda en Jos: Parels van de Balkan

Van Sarajevo naar Mostar

Vandaag verplaatst de groep zich van Sarajevo naar Mostar. Op tijd rijden, want onderweg gaan wij vlot varen en een Bosnische lunch gebruiken. Een leuke onderbreking, want naast de mooie natuur zijn er niet veel bezienswaardigheden. Gezien de samenstelling van de groep zal het geen vaartocht door stroomversnellingen en watervalletjes worden. Het weer ziet er nog goed uit, maar in de loop van de dag wordt er wel regen en onweer verwacht.

De campers worden op een parkeerterrein, onder het wakend oog van een bejaarde man achter gelaten (kon ook wel een zakcentje gebruiken)en met de bus gaan wij naar de vlotte. Wij rijden langs een stuwmeer en dat blijkt ook ons vaargebied. Een wateroppervlakte als een spiegeltje, dus zeeziek zullen we niet worden. Met z'n allen op het vlot aan een lange tafel en wat lossen bankjes.

Een Bosnische Nederlander geboren in Bosnië ooit nu half een half jaar in Arnhem en in de zomer runt hij een recreatiebedrijfje hier in Bosnië. Het verteld wat over het gebied en puf, puf, puf daar gaat het vlot. De vaarroute is ingekort, want het water staat laag waardoor niet alle plaatsen bevaarbaar zijn. De laatste 3 maanden heeft het niet geregend, maar de voorspellingen zijn wat dat betreft nu positief; er komt regen.

Na de vlottocht een lunch met Bosnische pizza. In een grote ronde koekenpannen drie smaken pizza van dun brooddeeg met een vulling van kruidige gehakt of spinazie of kaas. De vleesvariant heeft qua smaak veel weg van een saucijzenbroodje maar dan kruidiger. Alles prima van smaak.

Nog 90 km. naar Mostar. Wij rijden het laatste stuk door een lange kloof met aan weerszijden kale stijle hellingen. Wij gaan over van het deel van het land met het landklimaat naar het mediterrane zeeklimaat.

Op de vorige camping bleek dat er een breuk in ons 20 meter lange electriciteitssnoer zat. In de midden zat een

las, daar zal het probleem wel zitten, dus doorknippen. Helaas, de breuk zat net achter de stekker. Nu hebben we dus 2 stukken met alleen aan een kant een zgn Europese stekker. Onder weg gaan wij nog op zoek naar een winkel waar wij stekkers en een contra stekker kunnen kopen. Helaas, hier niet te koop. Reisgenoot Herman helpt ons uit de nood en leent ons zijn snoer en van de campingbeheerder lenen we een verloop. Zo komt Jan Splinter ..........

Siem en Ria

Leuk jullie zo te volgen en vanuit jullie verhalen voor ons bekende plaatsen te horen beschrijven.