Gerda en Jos: Parels van de Balkan

Op weg naar dubrovnik

Vanmorgen wat op tijd weg, want we willen nu stekkers en contrastekker kopen, zodat wij het snoer kunnen repareren. Onderweg naar Dubrovnik is er ook een museumdorpje dat het bezoeken waard is, zegt ons reisboek.

Wij gaan eerst kijken of het bouwmarktje open is.Dat is zo 10 minuten later rijden we weg met twee rubberen stekkers en een rubberen contrastekker voor de prijs van 14 Kuna, is 6 euro's.

Het museumstadje bestaat al meer dan 1000 jaar en heet Positelj. Het is tegen de berg aangebouwd kleine huisjes gebouwd van keien aan allerlei slingerende paadjes. Boven op de berg staat een burcht die rond het jaar 1100 al dienst deed om het stadje en de omgeving te verdedigen. Later in de Ottomaanse periode heeft het daarvoor ook zijn diensten bewezen. Wij klauteren naar boven en overzien de omgeving vanaf deze hoge positie.

Wij gaan nu verder door een groot natuurgebied. Een heuvelachtig landschap met stijle klimmetjes. Wat heeft de hitte van de afgelopen maanden en de verschillende bosbranden de natuur hier geweld aan gedaan. Kilometers lang rijden wij door bossen met zwart geblakerde boomstammen en bruine bomen door de droogte.

Wij komen aan de grens van Bosnië en Herzegovina en Kroatië kort daarvoor nog even de tank vol. 90 eurocent per liter, dat kunnen we toch niet laten. De Bosnische douanier druk snel een stempel in ons paspoort, maar aan de Kroatische kant wordt er wat serieuzer gecontroleerd. Het is tenslotte de buitengrens van Schengen.

Nog even en we zien Dubrovnik beneden ons liggen, met heel herkenbaar het oude deel met allemaal rode daken. Morgen horen we meer over deze stad.