Gerda en Jos: Parels van de Balkan

Wij gaan naar Split

Wij gaan Dubrovnik verlaten en op weg naar Stobrec een soort voorstad van Split. Op onze route komen wij langs een paar plaatsen die een kort bezoek waard zijn, staat in het reisboek. Een soort enclave van Bosnië moeten we ook doorsteken. Dubrovnik/Kroatië gunde de Turken destijds vanuit Bosnië een verbinding naar zee. De Turken respecteerde om die en andere redenen het stadstaatje Dubrovnik.

Stone en Mali Ston zijn 2 vesting plaatsjes die onderling zijn verbonden met een 5 km lange vestingmuur. We letten niet goed op en vanaf de kustweg zien wij nog wel de vestingmuur en dan zijn we er al voorbij. Jammer, maar een reden om hier terug te komen. De enclave passeren we bijna ongemerkt. De grenscontroles stelt hier niets voor, een hoofdknip van de beambte en rijden maar.

Verderop vanaf de kustweg slaan wij de weg naar Markaska in. Dit moet een leuk havenplaatsje zijn. Direct remmen en een lint van een paar kilometer voertuigen kruipt door de toegangsweg naar en daarna over de hoofdweg van Markaska. Een smalle eenrichting verkeersweg. Achter ons wurmt een ambulance met sirene en zwaailicht zich langs de auto's. Wij ook zo ver mogelijk naar rechts. Wat gekraak en Aai, een betonnen paaltje. Verd....., en de ambulance kan er nog niet langs. Achteruit, vooruit we zijn er voorbij. De groeten van aan Markaska. We sukkelen het plaatsje weer uit.

Verderop doen wij nog wel het plaatsje Omis aan. Leuke hoofdstraat met wat kraampjes, om even door te lopen.

De camping Stobrec is vol, maar voor ons is een plaatsje gereserveerd.

Elly

Tjonge tjonge.....wat een lekker weer hebben jullie?
Hier komt het met bakken uit de lucht!
Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben hoor.
Dagdag!

Adri en Vera

Trogir kennen we, ooit op camping gestaan. Geniet verder van jullie reis. Nog even en het is weer voorbij. Veel te vertellen nadien.
Liefs uit een kil Zutphen

Carla

Oh Jos en Gerda , wat heerlijk om jullie sportieve en gezellige verhalen te lezen en dan ook steeds met leuke foto's erbij! Dank jullie wel en genieten jullie er maar lekker van! Liefs

Vincent

Hetinner me dat de buren op de camping in istrie ook door geruzie de autodeur oplieten en een boom.zorgde dat de deur 180 graden om.was.
Toen een drama want auto s van buitenlanders aan de grens met schade hadden dikke problemen. Met z n allen gezorgd voor 180 graden terug met die deur en ach je zag r bijna??????niets van.
Genietse he in die mooie omgeving.
Jaloersssssss

Elly

Wat een pech zeg maar gelukkig niet iets ernstigs.
Gelukkig ziet Gerda er nog steeds heel ontspannen en vakantieachtig uit, leuk hoor die foto's!
Ik geniet met jullie mee.
Dagdag!