Gerda en Jos: Parels van de Balkan

Van Stobrec naar Biograd

Verder naar het noorden gaat de reis. Dit betekend ook dat wij dichter bij ons einddoel komen. De camperplaats voor vandaag heet Biogard. Het weer is na de heftige onweersbui van gisterenavond best goed, maar wel broeierig warm.

Wij rijden eerst naar Trigor, een leuk mediterraans stadje dat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat, maar dat geld voor zoveel plaatsjes hier. Wij wandelen door het centrum met de smalle straatjes en in een soort waag op het stadsplein genieten we van de samenzang van 4 heren. Wij bewonderen de mooie kerk met veel beeldhouwwerk en met relikwieën van St Trigorski (zeker de naamgever van dit stadje) en camperreis daarna verder.

Langs de schitterende kustweg en daarna de smalle weg door de bergen naar de Krka watervallen. Die moeten we toch gezien hebben, anders kunnen we niet thuis komen. Camper geparkeerd en de luchten worden dreigender. Dan maar met de pendelbus het natuurpark in en daarna een paar kilometer wandelen naar de watervallen. Als we daar zijn stroomt het water niet alleen door de waterval, maar ook uit de lucht. Wat kan het hier hard regenen zeg. Foto's gemaakt, het bewijs dat we er zijn geweest en terug. Droge kleren aan en karren maar weer. Nu maar de A1 genomen naar Biogard met een kleine camping. Het blijft maar regenen; omrijden, want een viaduct is onder gelopen, maar we bereiken onze bestemming. Geen weer om nog buiten te zijn, dus het wordt snel rustig op de camping.

Jan, onze reisbegeleider komt nog wel met de boodschap langs dat de boottocht naar de Kornati eilanden niet door gaat. De verwachting voor het weer zijn te slecht. Jammer.