Gerda en Jos: Parels van de Balkan

Bezoek kasteel Predjamski en de grotten. Aan Postojna

De laatste dag, maar wel met top attracties wordt ons beloofd.

De bus staat alweer op tijd voor de camping. Alle 40 deelnemers zijn weer aan boord en daar gaan we.

Het eerste doel is het kasteel Predjamski Grad. Het legendarisch en sprookjesachtige kasteel van Predjama, dat wereldwijd zijn weerga niet kent. Al eeuwenlang hangt het kasteel dramatisch en onverslaanbaar tegen de stijle rotswand, waar het de daarachter gelegen grot met al zijn kracht bewaakt. Het huidige kasteel dateert uit de Renaissance, maar het familiewapen uit 1583 getuigt van zijn eerdere oorsprong. Een strategische en bijna onneembare vesting. Het kasteel is o.a. Bewoond geweest door een Robin Hood achtingen ridder. Bij belegeringen werd o.a voedsel via het gangenstelsel in de bergen aangevoerd. De gangen dienden ook als vluchtweg. Indrukwekkend.

Daarna gaan wij naar Postonjnska jama, de grotten van Postonjna. Indrukwekkende grotten die worden gerekend tot de mooiste ter wereld. Wij kunnen ons dit goed voorstellen, ze maken op ons een grote indruk en de foto's getuigen daarvan.

Het was een goeie dag voor de binnen- en ondergrondse activiteiten, want de hele dag stortregent het.

De reis sluiten we ' avonds af met een uitgebreid diner. Ad spreekt namens de deelnemers zijn dank uit en Piet overhandigd Reisbegleider Jan zijn klomp met het ingezamelde geld. Een mooi slot.