Gerda en Jos: Parels van de Balkan

Op weg naar Jajce

Na het hevige onweer schijnt vanmorgen weer de zon. Het voelt wel frisser aan en het wordt vandaag geen 35 graden, 25 is ook prima.

Successievelijk rijden de campers van de camping af. Vandaag verlaten wij Kroatië, om er over een dag of 6 in het zuiden in terug te keren. Wij gaan Bosnië en Herzegovina in, naar de stad Jajce. We rijden de route zoals die is beschreven in het routeboek van onze reis. In Kroatië volgen we eerst zo'n 50 km. de snelweg. Daarna Komen we op een tweebaansweg de grens, waar onze passen aan de Kroatische kant worden gecontroleerd. Een paar honderd meter verder bij de Bosnische post verwijst een douanier ons gedecideerd naar de controlepost, maar de ambtenaar in het hokkie gebaard met een hoofdbeweging dat we door kunnen rijden. Iets verder dirigeert de eerst genoemde douanier ons naar de kant. Raampje open en de beambte zegt in het Nederlander met een Vlaams accent: 'in opdracht van de FBI moet ik jullie volgen'. Het is een Belg die gedetacheerd is bij de buitengrens van de EG om te assisteren. Hij zegt, het is hier zo lek als een zeef. Zeg ik: dan moet je daar wat aan doen, maar de Bosniërs luisteren niet zegt hij. Hij verveelt zich stierlijk en uit balorigheid houdt hij dus Nederlandse campers aan. Na een gezellige onderbreking van een minuut of tien vervolgen wij onze weg. Zonder stempels, want degene die aan de Belg waren ontsnapt, werden serieus behandeld en kregen een mooi stempel in hun paspoort.

De eerste tientallen kilometers in Bosnië rijden wij door een onafgebroken lint van kleinschalige bedrijfjes. Doet wat rommelig aan. Dit duurt tot Banja Luka. In Banja Luka gaan wij marken pinnen en rijden daarvoor het centrum binnen. Modern wester en druk centrum met heel veel voetgangers. Camper parkeren ho maar, geen ruimte voor. Gerda ziet een geldautomaat, stap uit en ik ga door het drukke verkeer maar een rondje rijden. Gerda weer opgepikt en verder gaat de tocht. Nu een compleet ander landschap. We rijden nu door een soort Gorge; steile bergwanden aan weerszijden en in de diepte een rivier. Doet zuid Frans aan. Zo slingeren we ons naar de camping.

Een mooie plek midden in een breed dal. Vanavond eten we forel, de locale specialiteit. In de rivieren wemelt het er van. Aan een lange tafel zitten we met een groot deel van de groep te smikkelen en daarna voldaan naar bed.