Gerda en Jos: Parels van de Balkan

Bezoek aan Sarajevo

Sarajevo staat vandaag op het programma. Nederlandstalige gids met bus staat op tijd bij de camping. De gids, een student geschiedenis met als afstudeerproject de Balkan oorlog 1992-1995. Hij is inmiddels 4 jaar in Sarajevo en vertelt ons over de oorlog waar de mensen met Bosnische-, Servische- en Kroatische- nationaliteiten en verschillende geloven eerst in harmonie leefden maar door een leider als Miloševi? werden gemanipuleerd en tegen elkaar opgezet. Een oorlog die alleen maar verliezers kent. Burgers van Sarajevo hebben er bijzonder onder geleden en dank zij een tunnel onder de landingsbaan van het vliegveld, die het vrije en bezette deel verbond, kon de stad stand houden. Sarajevo is door het verdrag van Dayton gesegmenteerd. Iedere groep heeft zo zijn eigen wijk, wat toch ook tot incidenten leidt. Als onze bus, herkenbaar uit een moslim wijk, door een Servische wijk rijdt, laat een man met veel drukte blijken dat hij vindt dat die bus hier niet hoort.

De tunnel bezoeken wij als eerste en daar legt onze 'docent' gids aan de hand van een overzichtskaart de situatie uit. Een stad omringd door bergen was vanuit die bergen een makkelijk doelwit voor mortieraanvallen.

Dan rijden wij de bergen in, op zoek naar de bobbaan van de Winterspelen 1984. Alleen het betonnen skelet staat er nog. Ook dit alles heeft de oorlog verwoest. Wij wandelen in de bobbaan naar beneden.

De bus brengt ons naar het oude centrum van de stad. Het eerste wat wij zien is een vrachtwagen die geladen wordt met net geslachte schapen. Van alle kanten komen de slagers met een schaap op hun schouders en het schapenvlees wordt op een hoop in de wagen gegooid. Kan nog net een foto maken.

De gids loodst ons door de oude stad en vertelt over de perioden toen dit deel van de Balkan deel uit maakte van het Ottomaanse rijk en daar onder invloed stond van Oostenrijk. Beide perioden zijn herkenbaar in de bouwstijl.

De voorgaande dagen hebben we veel gehoord over het recente en verre verleden van Bosnië en met name vandaag Sarajevo.

Morgen naar nog een stad met een rijk verleden: Mostar

Elly

Gisteravond uitgebreid en boeiend Serajewo op teevee gezien
Toevallig !!!
Ook het kerkhof.

Ben benieuwd hoe Mostar is
Geniet van je verslag
Vanavond heel wat anders
Dagdag
Elly

Vincent

Ja ja heel.herkenbare dingen. Die bobbaan hebben wij nog in goede staat bezocht.
Mostar met z n bekende brug.
Ook.aan deze stad hele mooie herinneringen. Hoop dat t redelijk in stand is gebleven.
Wij blijven heeeel nieuwsgierig jullie volgen in wat een zeer favoriet vakantieland van ons was.
Have fun????

Carla

Lieve Jos en Gerda, bedankt voor jullie mooie interessante verhalen steeds over jullie prachtige reis! Ik geniet er steeds met volle teugen van, dank jullie wel! Liefs

Yucel

Beste, heb je contactgegevens van de Nederlandstalige gids aub?