Gerda en Jos: Parels van de Balkan

Een wandeling door split

Met een groepje rijden we met lijn 25 naar Stobrec. Geen georganiseerde excursie, we gaan op eigen gelegenheid. De oude stad, het paleis/buitenverblijf dat de romeinse keizer Diocletianus in 293 voor Christus liet bouwen is ons eerste doel. Een groot en indrukwekkend paleis lopen wij door. In de hoofdgang, met in het midden een soort forum, is het druk, maar in de ruimten links en rechts schieten we een paar plaatjes zonder al die vreemdelingen erop. Na de koffie en fris lopen we door de straten rondom het oude hart. Wel mooi, maar door alle eigentijdse winkels die daar zijn niet spectaculair. Door naar de kathedraal, willen we naar binnen dan moeten we betalen. De meerderheid van de groep doet dat uit principe niet en als deel van de groep lopen wij dus ook maar door. Ieder voordeel heeft zijn nadeel en weer hebben we iets tegoed voor de volgende keer.

Nog een punt pizza en we gaan op zoek naar de juiste bus. Een behulpzame jonge man wijst ons de goede bus en de halte waar we uit stappen.

Na een relaxte namiddag en avond met een wijntje samen met Anneke en Aart. In de loop van de avond begint het hard te waaien en wordt het kil. De camper in en afwachten wat het weer morgen doet.